10 съвета при снимането на водопади - част I

от Тихомир Младенов

10 съвета при снимането на водопади - част I

Водопадите винаги са пленявали хората със своята красота, енергия и мощ. Те обаче далеч не са толкова лесни за снимане, колкото може би си мислите. Ето няколко съвета, които ще ви помогнат да уловите по-лесно тяхната магия в кадър

####1. Издебнете подходящия момент.

Водопадите са капризни същества. Не се дават толкова лесно, а понякога хич не им е до снимки. Някои от тях са по-красиви, когато преливат от вода, други пък са по-изящни с по-малко вода. В България повечето са от първия тип. Така че, за да ги хванете с хубав дебит, трябва да следите прогнозите и да ги дебнете след поредица от дъждовни дни или веднага след някой як порой, ако са ви сравнително наблизо. Все пак не искате да отидете и да заварите просто една мокра скала. Другата причина да снимате водопад след дъжд, е че растителността наоколо стои много по-свежа и с много по-наситени цветове. Подходящият момент не се отнася само до дебита на водопада. Той важи и за обстановката наоколо – ярко оцветени есенни дървета, прясно навалял сняг или гъста мъгла. Някои от тези моменти са много кратки и се появяват само няколко пъти в годината или дори през няколко години!

Боянски водопад

Трябваше да минат няколко години докато успея да издебна Боянския водопад в пълния му блясък. Обикновено е три пъти по-слаб.


####2. Филтрите – вашите верни приятели.

Както при повечето пейзажи, така и тук филтрите могат да ви помогнат адски много! И по-специално 2 от тях – поляризационният (CPL) и неутралният (ND) филтър. Първият ще ви помогне да премахнете нежеланите отблясъци от мокрите скали и растителността около водопада, а вторият ще ви позволи да снимате на достатъчно ниски скорости дори и по средата на деня. Все пак не бива да се прекалява с тях. Понякога снимката може да стане много по-приятна, ако поляризационният филтър не е навъртян докрай, тъй като някои отражения могат да придадат много повече обем на снимката. Съответно не винаги има нужда от неутрален филтър, защото понякога снимките стават много по-добре с малко по-бърза скорост.

Филтри

Когато поляризационният филтър е навъртян само до половината (лявата снимка) остават частични отражения които придават обем на снимката. Когато го завъртим докрай (дясната снимка) тези отражения изчезват и резултатът вече не е толкова приятен.


####3. Незаменимият помощник – гумените ботуши.

Най-ценният съвет, който мога да ви дам – ако много обичате да снимате водопади – купете си гумени ботуши! Колкото по-високи, толкова по-добре. Даже има и цели гащеризони, с които можете да влезете почти до гърдите във водата. От опит съм установил, че най-хубавите снимки стават с газене из реката и търсене на подходящо бързейче или падче за преден план. Също така са и доста по-стабилни върху мокрите скали или калната шума – факт, който не е за пренебрегване.

Ботуши

Тази снимка щеше да е невъзможна без помощта на верните ми гумени ботуши.


####4. Разчистете или доукрасете терена.

Често пъти около водопадите цари пълен хаос – изпочупени клонки стърчат от водата, а ако мястото е близо до цивилизацията, задължително ще намерите и някой битов отпадък. Не е зле да си поразчистите малко терена преди снимки – ще ви създаде по-малко главоболия, отколкото да се мъчите да ги премахвате след това във фотошоп. Също така понякога може малко да доукрасите терена – да си разхвърляте безразборно малко есенни листа на преден план (не просто да сложите едно или три в точно определена конфигурация, защото си личи и дразни) или да намокрите някой камък или скала, за да наситите цветовете.

Терен

Докато се чудех какво да си харесам за преден план видях, че водата на това място бавно се върти в кръг. Намерих малко сухи листа, пуснах ги във водата, настроих фотоапарата на по-ниска скорост и резултатът беше тази чудна въртележка!


####5. Търпение и повторения.

След като си намерите правилната композиция останете на това място и щракайте смело! Ще видите, че всяка снимка е различна! Водата се движи постоянно и на всяка снимка изглежда по различен начин. Така че снимайте много и накрая подберете подходящата снимка. Понякога се изисква и малко търпение, докато нацелите точно това, което искате!

Търпение и повторение

Едни и същи условия, едни и същи настройки – просто няколко опита по-късно успях да хвана момента, в който водата залива целия камък.


Следва продължение…

Автор: Тихомир Младенов

Тихомир Младенов
Тихомир Младенов е фотограф-любител, снимащ основно пейзаж и природа. Израснал в полите на Балкана, още от малък обича природата и разходките из дивите места. Занимава се с фотография от 2009г. Обича да скита из мъгливите есенни гори, да гази в неутъпкания сняг през зимата и да съзерцава буйни водопади от непосредствена близост. Има публикувани снимки на страниците на National Geographic България, списание Осем, Фото-пътеводител на българските водопади, както и участия в редица изложби на територията на страната.

Получавай известия за нови фотографски съвети от различни автори в различни сфери на фотографията!

*Ще получиш потвърдителен мейл с инструкции.